Begrijpend lezen

Voor het vak begrijpend lezen werken we met de methode van Nieuwsbegrip-XL. Het nieuws van de dag vormt hierbij de leidraad, wat de betrokkenheid van de leerlingen aanzienlijk verhoogt! Er worden opdrachten op papier gemaakt, maar ook op de computer waarbij de aandacht voor de woordenschat geÔntegreerd wordt. Als school hebben we gekozen voor de XL-versie van Nieuwsbegrip: hierin kan woordenschat extra geoefend worden, kunnen de kinderen ook thuis met Nieuwsbegrip aan de slag en hebben we een nog betere aansluiting op de zaakvakken.

Nieuwsbegrip koppelt onderwijs in begrijpend lezen aan de actualiteit. Leerlingen lezen tijdens de begrijpendleeslessen teksten over onderwerpen die in het nieuws zijn. Aan de actuele teksten zijn opdrachten gekoppeld, die tot doel hebben leerlingen de tekst actief te laten verwerken en leesstrategieŽn te laten toepassen. Ook zijn er woordenschatoefeningen. De gedachte achter Nieuwsbegrip is dat de actualiteit zorgt voor een functionele context, meer betrokkenheid en (daardoor) een hogere motivatie van de leerlingen om de teksten te lezen. Daarnaast werken leerlingen met Nieuwsbegrip aan uitbreiding van hun woordenschat en kennis van de wereld, twee belangrijke voorwaarden voor begrip van leerinhouden en schoolboekteksten bij andere vakken.

www.nieuwsbegrip.nl